Gutter stadig bedre i engelsk
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
Dette fremkommer i en pressemelding fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Forskere har analysert resultater fra nasjonale prøver i lesing og engelsk, samt muntlige og skriftlige eksamensresultater fra 2007 til 2018 blant 1,1 millioner elever i Norge på barne- og ungdomstrinnet.
Bedring i engelsk
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning til fordel for guttene siden 2014, mens jentene presterte konsekvent bedre enn guttene i engelsk på 10. trinn. Når det gjelder norsk, presterte jentene betydelig bedre enn guttene på nasjonale prøver og i 10. trinn. Men guttene har også forbedret seg i engelsk på 10. trinn dersom man ser på utviklingen i engelsk relativt til norsk.
– Dette tyder på at guttene ikke forbedret språkferdighetene sine generelt, men spesifikt i engelskfaget, sier professor Astrid Marie Jorde Sandsør.
Enten tar jentene igjen guttene i løpet av ungdomsskolen, eller så tyder det på at kompetansen guttene sitter på, særlig i engelsk skriftlig, ikke fanges godt nok opp i eksamensvurderinger
Astrid Marie Jorde Sandsør
Er skjerm forklaringen?
Tall fra Ungdata og Barn og medier-undersøkelsen viser at guttene spiller mer dataspill enn jentene, og de i større grad bruker engelsk når de spiller, er på YouTube eller ser på filmer og serier. Men på 10. trinn gjør gutter det dårligere enn jenter.
– Eksamen på 10. trinn måler noe annet enn det nasjonale prøver gjør. Det er likevel bekymringsverdig at forskjellene er såpass store. Enten tar jentene igjen guttene i løpet av ungdomsskolen, eller så tyder det på at kompetansen guttene sitter på, særlig i engelsk skriftlig, ikke fanges godt nok opp i eksamensvurderinger, sier Sandsør.
Forskerne anbefaler å se nærmere på vurdering i engelskfaget, og at vi trenger mer kunnskap om kjønnsforskjeller i engelskfaget generelt.