Lektortittelen reddet igjen
Bergen katedralskole var de eneste utenom Lektorlaget som kjempet for lektortittelen.
I vår ble det forslått at stillingstitlene lærer, adjunkt og lektor skulle fjernes fra forskriften til opplæringsloven. Juristene i Utdanningsdirektoratet mente at dette er et arbeidsrettslig forhold som hører hjemme i tariffavtalene, ikke i lovtekst. Lektorlaget protesterte kraftig mot forslaget om å fjerne lektortittelen, og mener dette ikke kan overlates til arbeidsgiverne i kommunal sektor og tariffavtalene.
– Det er viktig at man synliggjør hvem som skal undervise i skolen, og hva slags kompetanse de har, gjennom stillingstitlene. Dette er særlig viktig fordi det er så vanlig å omtale alle som lærere uansett om man er kvalifisert eller ei, sier Helle Christin Nyhuus.
Bare Lektorlaget
Lektorlagets leder har gjennom våren jobbet tett opp mot både politikere og Utdanningsdirektoratet for å hindre at titlene skulle ut av forskriften.
– Vi er veldig glade for at vi har blitt lyttet til i denne viktige saken, sa Nyhuus i møte med kunnskapsministeren Kari Nessa Nordtun utenfor Stortinget da saken ble kjent.
– Jeg har forstått at dere har hatt et visst press fra Lektorlagets leder om å bevare titlene?
– Vi har hatt et veldig trykk fra Helle i Lektorlaget, og det er innspill som har betydd mye, forteller kunnskapsministeren.
– Er det flere som har vært i kontakt med dere og jobbet for denne saken?
– Nei, det har ikke vært flere, bekrefter hun.
Ikke UDF og SL
Da forslaget om å fjerne stillingstitlene ble sendt ut på høring, støttet 30 av 39 høringsinstanser fjerning av stillingstitlene i teksten, men Utdanningsdirektoratet anbefalte likevel at stillingstitlene skulle bli stående.
– Ifølge Utdanningsdirektoratet har 39 høringsinstanser uttalt seg om forslaget om ikke å videreføre dagens § 14-11 om bruk av stillingstitler i forskriften. 30 er enige, 7 vet ikke, og 2 har svart nei. Norsk Lektorlag og Bergen katedralskole svarte nei. Til sitt svar skriver Bergen katedralskole: «Det er viktig at en ikke gjør noe som utilsiktet svekker disse stillingstitlene.» Dette opplyser Kunnskapsdepartementet til Lektorbladet.
Utdanningsdirektoratet opplyser videre at Skolenes landsforbund ikke svarte på dette spørsmålet i høringsrunden. Utdanningsforbundet har kun svart «ja» til å fjerne punktet, uten å utdype.
Saken snudde
– Hva var det som gjorde at Utdanningsdirektoratet snudde i denne saken?
– Dette har vært en reell prosess hvor man har sendt forslag på høring for å utrede konsekvenser av forslag. Vi fikk mange innspill i saken, og direktoratet anbefalte etter høringsrunden at titlene skulle bli stående i forskriften, sier kunnskapsministeren.
– Men er lektortittelen nå sikret?
– Politikken er i stadig utvikling, så man kan aldri være sikker, sier hun, selv om altså regjeringen har fredet titlene i ny opplæringslov.
Krever utdanning
Kunnskapsministeren vektla at det er en gledens dag når loven nå krever lærer- eller lektorutdanning for å bli ansatt i skolen. En samlet utdannings- og forskningskomite, som består av representanter fra alle partiene, stilte seg bak denne sikringen i loven.
– Kan man stole på at kommunene ikke fortsetter å utnytte unntaksbestemmelser som holder bakdøra åpen?
– Vi skal følge nøye med på hvordan kommunene håndhever dette. Det skal være siste utvei å ansette noen uten godkjent lærerutdanning, sier hun.
– Er stillingstitler viktige?
– Ja, vi mener stillingstitler er et godt grep for å øke statusen til yrket og dermed bidra til bedre rekruttering, sier hun.
Viktig symbolsak
– Ja, dette er en symbolsak for Lektorlaget, men vi mener det er viktig å ha en sikring flere steder enn i tariffavtalene for at elevene skal undervises av utdannede lærere, adjunkter og lektorer, avslutter Nyhuus.
Det er nemlig ikke første gang byråkratiet har foreslått å fjerne stillingstitlene i skolen. I 2013 lå et lignende forslag på bordet, men daværende kunnskapsminister Kristin Halvorsen ble overbevist av Lektorlaget om å beholde stillingstitlene.
– Lektortittelen er identitetsskapende. Det er bred politisk og faglig enighet om at godt kvalifiserte lektorer og lærere er helt sentralt for å kunne ha en god skole, sier Nyhuus.