DEBATT

Faglig relevante tema i fremmedspråk?

Lektorlagets fagutvalg i fremmedspråk er kritisk til at det gis helt like eksamensoppgaver i ulike språk som tysk, arabisk og ukrainsk.

Illustrasjon av menneske som holder en hånd ut med en globus med tekst av ulike språk.

I sluttet av mai var det skriftlig sentralgitt eksamen i fremmedspråk. Skriveoppgavene på nivå 2 var identiske i så ulike språk som tysk, ukrainsk, spansk og arabisk. Kandidatene skulle blant annet beskrive en mistet koffert og en uenighet mellom venner. Felles eksamensoppgaver antyder kanskje at den faglige relevansen i fremmedspråk ligger i dagligdags kommunikasjon. Vi vil påstå at dette er misvisende og ikke i tråd med kompetansemålene. I tillegg til å kunne snakke, skrive og lytte skal elevene ha kunnskap om kultur, samfunnsforhold og historie fra de områder hvor språkene snakkes.

At eksamensoppgavene er de samme, er en naturlig konsekvens av at læreplanen i fremmedspråk er felles for hele 43 språk. Dette har gitt oss en svært generell læreplan, og det er i stor grad opp til læreren å fylle kompetansemålene med fagspesifikt innhold. Disse sier blant annet at elevene skal kunne «lytte til og forstå [...] faglig relevante emner, «samtale om [...] faglig relevante emner», «muntlig forklare [...] faglig relevante emner» og «skrive ulike teksttyper[...] om faglig relevante emner». Men, hva er et «faglig relevant emne» i fremmedspråkundervisning? Er det, som eksamensoppgavene skulle tilsi, ikke forskjell på «faglig relevante emner» i eksempelvis fransk og ukrainsk? Og hvis det er det, hvem har definisjonsmakten? Er det den enkelte lærer, læreverkforfatterne (i de språk det finnes læreverk) eller noen andre?

I tillegg til å kunne snakke, skrive og lytte skal elevene ha kunnskap om kultur, samfunnsforhold og historie fra de områder hvor språkene snakkes.

Dette peker på et behov for en diskusjon om hva som utgjør faglig relevans i fremmedspråkundervisningen. Hvilke tema man vektlegger i undervisningen, vil og bør variere med både læreverk, lærerens interesser og kulturell kontekst. Derfor kan salsa fremstå som et sentralt tema i spanskundervisningen, mens å kunne gjøre rede for snublestein-prosjektet kan være sentralt i tysk. Læreren bør ikke avgjøre dette alene, og debatten om faglig relevans bør løftes til et høyere nivå. Dette innebærer ikke en nedvurdering av noen tema (som salsa vs. snublesteiner), men en oppfordring til at språklærere, uansett fag, engasjerer seg i diskusjoner for å bygge en felles forståelse av hva som kan være faglig relevant.

For å få til dette trengs det kompetanseutvikling. Skoleeieren bør gå i spissen for å arrangere jevnlige kurs og seminarer som åpner for at lærere kan videreutvikle sin kompetanse og få bedre innsikt i aktuelle undervisningstema. Dette kan skje både i faggrupper på skolenivå og på høyere nivå. Til tross for felles læreplan skal fremmedspråkundervisningen dekke tema innen kultur og samfunn. Det er behov for diskusjon om relevante emner, og her er det viktig at skoleeieren tar ansvar, blant annet ved å legge til rette for kompetanseutvikling hos lærerne.

Powered by Labrador CMS