Karakterra incognita

43 prosent av elevene blir i stor grad motivert av å få karakterer.

Jenter på ungdomsskolen sammenligner karakterene de har fått på en prøve.
Publisert Sist oppdatert

Karakterer anklages for å skape stress, prestasjonspress og konkurranse mellom elevene. Sammen med eksamen og tester, beskyldes karakterer nærmest for å skade elevenes mentale helse.

Mange har – i den gode hensikt – ivret for å innføre karakterdemping i skolene. Selv om det har vært lite forskning på feltet, og det lille som finnes viser at det er både oppsider og nedsider ved en slik vurderingspraksis. Man har dessuten visst lite om hvordan elevene opplever dempet karakterbruk. Det var derfor flere som med stor interesse leste NTNU-rapporten Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole som ble publisert nå i januar.

Forskningsrapporten viser at elevene blir stresset av å få karakterer, men de blir også stresset av å ikke få karakterer. De blir demotivert av karakterer, og de blir motivert av karakterer. Resultatene spriker, og viser med all tydelighet at elever responderer ulikt på karakterer.

I rapporten konkluderer forskerne med at skolene bør ha en mer differensiert tilnærming, og at en felles løsning der alle skal dempe karakterene i like stor grad er lite hensiktsmessig.

For det er verdt å merke seg at kun 13 prosent av elevene blir mer faglig motivert i perioder uten karakterer. Og det er definitivt verdt å merke seg at 43 prosent i stor grad, eller i svært stor grad, blir motivert av å få karakterer. Et annet viktig funn er at lærerne tror elevene deres er mer positive til karakterdempet vurderingspraksis enn de faktisk er.

Både i Norge og internasjonalt har det vært en økende trend med en karakterdempet skolehverdag. Motivasjonen er som regel ønsket om å vektlegge de læringsfremmende aspektene av vurdering, at elevene skal bli motivert til å lære for læringens egen skyld heller enn å jage etter høye karakterer, og ikke minst: Det skal bidra til å redusere stress og konkurranse blant elevene.

Men så viser det seg altså at karakterdempingen faktisk øker stressnivået hos mange elever. Kanskje er det en vanesak? Men det er interessant å reflektere over hvilket signal det sender til elevene når skolen insisterer på å ikke gi karakterer selv om elevene selv ønsker det. Hører elevene mange nok ganger at karakterer er skadelig for deres psykiske velvære, så regner de vel med at det er slik.

Det blir veldig interessant å følge forskningsprosjekt Going gradeless fremover. Er det et mønster i hvilke elevgrupper som stresses, som motiveres og som på sikt nyter godt av at man fokuserer mindre på tallkarakterer? Det bør være et minimumskrav at større endringer i skolen er kunnskapsbaserte og har støtte i forskning.

Powered by Labrador CMS