Relatert innhold
Lav digital kompetanse
Den internasjonale undersøkelsen ICILS viser at fire av ti norske 9. klassinger scorer på de laveste nivåene i digital kompetanse. Andelen elever som scorer på det høyeste nivået faller markant fra forrige undersøkelse. Omtrent 60 prosent av de norske elevene scorer på nivå 2,3 eller 4. Kompetanse på nivå 2 eller høyere er ønskelig med tanke på å kunne bruke digital teknologi i læring på skolen. Av de 40 prosentene ligger på nivå 1 eller lavere er det 14 prosent som e runder under nivå 1.
Undersøkelsen viser samtidig at Norge er blant landene der elevene bruker digital teknologi mest i skolefagene.
Sverige og Finland ligger på samme nivå som Norge, mens Danmark er ett av fire land som gjør det signifikant bedre. Danmark og Finland har en tilbakegang siden forrige deltagelse. Det er første gang Sverige deltar.
Undersøkelsen ble også utført internasjonalt i 2018, men regjeringen Solberg valgte da å ikke delta, slik at Norge bare har resultatene fra 2013 å sammenligne med.
I 2013 var Norge blant de beste landene i undersøkelsen. I 2023 presterer norske 14-åringer over gjennomsnittet av deltagerlandene i digital kompetanse, og på gjennomsnitt i algoritmisk tenkning.
Kilde: regjeringen.no