-Det er for mange som ikke blir oppdaget, og som derfor heller ikke får en opplæring tilpasset dem., sier Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning i Oslo kommune.

Vil bli bedre på evnerike elever

– Vi må oppdage og utfordre elever med stort læringspotensial på en bedre måte enn i dag, sier byråd for utdanning i Oslo, Julie Remen Midtgarden.

Publisert Sist oppdatert

I oktober lanserte byrådet i Oslo en ny handlingsplan for elever med stort læringspotensial. Målet er at disse elevene skal fanges opp tidligere og få et bedre tilpasset skoletilbud.

- Det er for mange elever med stort læringspotensial som ikke blir oppdaget, og som derfor heller ikke får en opplæring tilpasset dem. Mange mister motivasjonen allerede i grunnskolen fordi læringen blir for lite stimulerende. Vi må fange opp elevene tidligere, forstå hva de trenger, og ha flere konkrete tilbud som gir økt motivasjon og læring. Det kan forebygge mistrivsel og frafall, sier Remen Midtgarden.

Elever med stort læringspotensial er elever som lærer raskere og tilegner seg mer kompleks kunnskap sammenlignet med jevnaldrende. Dette omfatter både de elevene som presterer på et høyt og avansert nivå allerede, og de elevene som har et potensial for å gjøre det. Den nye handlingsplanen vil styrke kunnskapen om denne elevgruppen i Oslo og legge til rette for nye tiltak.

Trenger mer kunnskap

- Dette er en gruppe elever vi vet for lite om i dag. Skolen og lærerne trenger mer kunnskap for å fange opp og følge opp disse i ordinær undervisning. Jeg er opptatt av at Osloskolen skal favne alle elever, både de som trenger ekstra hjelp for å klare fagene, og de med stort læringspotensial som trenger andre utfordringer, fortsetter byråden.

Powered by Labrador CMS